miercuri, 15 noiembrie 2017

Tiger Ultra X, epopeea inlocuirii unei ferule

Shaftul Ultra X de la Tiger il am de 2 ani, perioada in care am reusit sa-i uzez pastila originala Sniper (de altfel, o pastila foarte interesanta, care, cu siguranta, nu lasa pe nimeni indiferent) si sa-i instalez o pastila Maximus Professional Soft (apropo, o pastila extrem de corecta la raportul calitate/pret), dar fara pad-ul de protectie. In tot acest rastimp nu am apucat sa testez foarte mult shaftul  la masa de antrenament, asa ca in momentul cand s-a ivit ocazia sa-i ofer cateva ore de practica serioasa, nu am ezitat deloc. Si uite cum, cuprins in febra imbunatirilor caracteristicilor tehnico-mecanice ale loviturii mele de retur, am lovit puternic, am facut misscue, bila alba a sarit de pe masa, iar in urma inspectiei vizuale am constatat 2 fisuri minuscule pe ferula.  Si cum lotul de pastile era pe drum, am decis sa joc cu shaftul asa, pana ajung noile pastile si voi inlocui totodata si ferula. Astfel dupa vreo 3 sesiuni de joc, timp in care shaftul nu a scos niciun sunet suplimentar/dubios, fisurile s-au accentuat pana de pe ferula s-a rupt o bucata mare de material.









Dupa ce am studiat site-ul producatorului shaftului, am concluzionat ca defectiunea ferulei nu este acoperita de garantie, deoarece pad-ul de protectie al ferulei nu a fost instalat, iar grosimea pastilei se pare ca nu a fost suficienta, desi in opinia mea ar mai fi avut ceva viata.

Am inceput apoi cautarile unei ferule de schimb, am gasit cativa vanzatori in SUA, dar costurile transportului aveau sa depaseasca de cel putin 3-4 ori costul produsului, asa ca i-am contactat pe cei de la Tiger Products, in speranta ca imi pot spune daca au vreun dealer in Europa cu asa ceva pe stoc. Norocul a fost de parte mea si ferula s-a gasit in depozitul magazinului Veith din Germania (www.veith-group.de), dar nu si padul de protectie (bine ca am avut inspiratia si pe langa lotul de pastile comandat am luat si cateva paduri de rezerva). Dupa ce am comandat ferula si mi-am luat adio de la 21,5 Euro (13 Euro ferula si 8,5 Euro transportul), am inceput cautarile persoanei capabile sa inlocuiasca ferula.


Kit-ul de inlocuire a ferulei Saber-T este format dintr-o tija de lemn filetata si ferula din material plastic cu filet pe interior. Potrivit celor de la Tiger, procedura de inlocuire presupune taierea ferulei existente, gaurirea varfului shaftului, filetarea gaurii,  infiletarea unei tijei de lemn, infiletarea ferulei, montarea pastilei.
Gasiti aici explicat foarte clar cum se face.


Am ajuns cu intrebarile mele despre inlocuirea ferulei si la colegul de forum si blog Dragne Iulian, si la Robert Lazar (Reparatii-Mese-si-Tacuri-de-biliard-snooker), ba chiar si la Arthur Cues din Germania, peste tot raspunsul a fost acelasi, reparatia se poate face, numai ca problema principala este ca in Europa nu se gaseste tarod cu filetul specific tijei de lemn, deoarece acolo e folosit sistemul american. Solutia era fie comandarea din SUA a unui tarod cu acel filet, fie refiletarea tijei cu filet in sistem metric. In primul caz aveam de asteptat inca cateva saptamani pana la sosirea tarodului, in cel de-al doilea caz trebuia aflat daca refiletarea nu avea sa influenteze negativ fiabilitatea shaftului. I-am contactat pentru a cata oara pe cei de la Tiger si ei mi-au confirmat ca tija de lemn poate fi refiletata.

Intre timp a ajuns pe plaiurile prahovene si ferula din Deutschland, studiind coletul am descoperit cu surprindere ca nemtii au fost foarte draguti si mi-au trimis gratis 2 patch-uri publicitare Tiger. Reflectand asupra modului de inlocuire mi-a venit ideea sa incerc sa dau jos materialul plastic de pe tija de lemn si daca reusesc sa pastrez tija intacta voi putea inlocui eu ferula, iar in cazul in care distrug lemnul, trimit shaftul la reparat.









Asadar intr-o seara intunecata de toamna, inarmat cu o panza de bomfaier, un cutit si ceva scotch de hartie am inceput sa tai plasticul ferulei si usor,usor sa-l indepartez de pe tija de lemn. In cele din urma dupa cateva pauze de reconcentrare, am reusit sa pastrez aproape intacta tija de lemn, avand de suferit doar cateva mici bucati de filet. Am curatat cu ajutorul unui cutter  adezivul de pe filet si eram gata pentru montarea ferulei noi.










Am aplicat adeziv epoxidic bicomponent de la Bison (pe care l-am mai folosit cu succes la inlocuirea altei ferule si s-a prezentat foarte bine) si l-am lasat sa se usuce. Surprinzator a fost faptul ca ferula noua era mai scurta decat cea originala a shaftului, fapt ce avea sa implice taierea surplusului de tija.





  



Dupa 48 ore de asteptare, am purces la pilirea/slefuirea ferulei, procesul a durat ceva mai mult timp, deoarece lucram in sesiuni scurte incercand sa nu incalzesc prea mult ferula. Cand mi-a mai ramas putin de slefuit, am montat padul de protectie si pastila Maximus Professional Soft. Rationamentul montarii padului si pastilei pe ferula nefinisata l-am furat de pe AZBilliard si este urmatorul: daca finalizezi intai doar ferula exista riscul ca varful ferulei sa aiba o forma mai ascutita, astfel ferula nu va mai fi un cilindru perfect. Avand in vedere "strungul" pe care il folosesc eu, acest risc era unul real. 










Am lasat pastila sa se intareasca inca 24 de ore, urmand ca dupa expirarea si a acestui termen sa fac atacul final asupra shaftului, crescand  finetea smirgehelului pana la valoarea de 2000.
Restul au fost formalitati - curatarea shaftului, aplicarea de ceara, polisare, forma pastilei.
Astfel, dupa aproape o luna de concediu medical, shaftul Tiger Ultra X 12,75 mm, a revenit in forta cu doua break&run la Bila 9, dupa numai 30 min de joc.

 



2 comentarii:

  1. Brava fratica! Am concurenta serioasa... ma bucur pentru rezultatele muncii tale pentru ca asta pot face doua maini dibace!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de apreciere, mai am de munca pana sa te ajung, lacuirea tacului ramane pentru mine inca un teren complet necunoscut.

      Ștergere